Pitabroodje met vegetarische shoarma

DinerVegan
12 mei 2020 / By / Post a Comment

Op zoek naar een perfect comfort food recept voor in het weekend? En daarnaast ook nog gezond? Ja, dat kan echt met dit recept! Dit recept is makkelijk, gezond en een leuke bezigheid tijdens je weekend.

 

Vegetarische shoarma
Ik ben dol op vegetarische shoarma. Naast dat ik de vegetarische shoarma lekkerder vind dan de echte shoarma, bevat het ook een stuk minder vet en zit het vol eiwitten. Tegenwoordig kun je overal vegetarische shoarma kopen, wat ik echt ideaal vind en het is daarnaast makkelijk en snel te bereiden. Mocht jij er nou niet van houden, vervang de vegetarische shoarma dan voor gewone shoarma.

Pitabroodjes
Wanneer je zelf je pitabroodjes maakt, kun je tijdens het rijzen van het deeg de voorbereidingen voor de shoarma en toppings treffen. Hierdoor ben je productief bezig en zo klaar.

Sausjes
Ook heb ik dit recept mijn eigen sausjes gemaakt. Bij dit recept heb ik gekozen voor tzatziki en een pittig tomatensausje. Zelf de sausjes maken vind ik veel lekkerder en daarnaast heb ik ze beide een stuk gezonder gemaakt in vergelijking met de sausjes uit de supermarkt. De tzatziki heb ik gemaakt met Griekse yoghurt 0% vet in plaats van volvette Griekse yoghurt. Mocht je nou liever volvette Griekse yoghurt hebben, vervang dit dan gewoon.

 

Ik adviseer om zelf de pitabroodjes te maken aangezien deze zoveel lekkerder zijn dan uit de supermarkt. Ook het maken van je eigen sausjes is erg makkelijk, lekker en veel gezonder. Mocht je nou echt in tijdsnood zitten, dan kun je er altijd nog voor kiezen om de broodjes of sausjes uit de supermarkt te halen. Maar echt, geloof me, beter van niet ;).

Ingrediënten
(4 personen)

Broodjes
» Pitabroodjes volgens dit recept

Shoarma
» 1 rode ui, in halve ringen
» 2 bakjes à 175 g vegan shoarma (Vivera/Lidl)
» 400 g champignons, in dikke plakjes
» 1 rode paprika, in stukjes
» Olijfolie

Tzatziki
» Rasp van een halve komkommer
» 150 g Griekse yoghurt 0% vet*
» Half teentje knoflook
» Peper en zout
* Liever een vegan maaltijd? Gebruik dan plantaardige yoghurt

Pittig tomatensausje
» Blikje tomaten blokjes
» 1 – 1½ tl sambal

Ijsbergsla
» 1 krop/2 zakjes à 100 g

Zo maak je het

Pitabroodjes
» Maak de pitabroodjes volgens dit recept. Tijdens het rijzen van het deeg kun je beginnen met het voorbereiden van de vegetarische shoarma met sausjes.

Tzatziki
» Schil de komkommer en rasp de komkommer grof. Doe de komkommerrasp in een zeef en druk het vocht eruit. Doe de komkommerrasp in een schaaltje en voeg de yoghurt toe. Pers de knoflook erboven en breng op smaak met peper en zout.

Pittig tomatensausje
» Doe het blikje tomatenblokjes in een schaaltje en voeg de sambal toe. Roer dit goed door, en klaar is je sausje!

Ijsbergsla
» Was de ijsbergsla, maak goed droog en snijd in dunne reepjes. Wanneer je voorgesneden ijsbergsla uit een zakje hebt, kun je dit natuurlijk overslaan.

» Bak na het rijzen je pitabroodjes mocht je dit nog niet gedaan hebben!

Shoarma
» Doe een scheutje olijfolie in een koekenpan en laat op middelhoog vuur, langzaam zacht en bruin worden. Voeg de shoarma toe en bak 5 minuten mee. Tot slot voeg je de champignons en paprika toe. Wanneer de champignons en paprika zacht zijn, is het klaar.

Vullen
» Snijd de pita’s open en vul ze met ijsbergsla, shoarma en de sausjes. Eet smakelijk!

Misschien vind je dit ook leuk

Pompoen wraps
24 mei 2020
Zelf pitabroodjes maken
12 mei 2020
Flatbread/wrap
21 maart 2020

Leave a Reply