Dit ben ik

Diëtist 🍏🍫🍔| Basketbalster ⛹🏼‍♀️Nationaal Team 🇳🇱🏀| Fitness🏋🏼‍♀️| Koken & Bakken🍝🍰| Piano spelen 🎹| Droomt van een eigen (kook)boek 📖😳🙈|Chjillmood 🍀|

Recept van de maand
Volg mij

Hemelse kwarkbroodjes

LunchOntbijtTussendoortje
7 maart 2019 / By / Post a Comment

Je kent het waarschijnlijk wel, die momenten dat je trek hebt en eigenlijk wil gaan snoepen of ongezond snacken. Geloof me, je bent echt niet de enige… Eigenlijk heb ik dit zo een beetje iedere dag en probeer het grijpen naar ongezonde snacks en dus lege calorieën te voorkomen door het maken van gezonde baksels.
Lege calorieën zijn kortweg calorieën die weinig voedingsstoffen bevatten, met als voorbeeld snoep, koek, cake, taart of chocolade. Deze voedingsmiddelen leveren alleen veel energie maar vaak weinig voedingsstoffen. Hierdoor eet je snel te veel calorieën en krijg je weinig voedingsstoffen binnen.

De laatste tijd maak ik vaak deze heerlijke kwarkbroodjes. Naast dat deze kwarkbroodjes een gezond en lekker tussendoortje zijn, voorkomen ze ook dat je tussendoor lege calorieën gaat eten. De kwarkbroodjes zijn eiwitrijk (wat zorgt voor een verzadigend gevoel), suikervrij, bevatten gezonde vetten (toegevoegde noten) en zijn ze dus ideaal om te eten als ontbijt, tussendoortje of lunch. Daarnaast zijn de kwarkbroodjes super eenvoudig te maken. Kortom, een tussendoortje boordevol voedingsstoffen en dus geen lege calorieën en zijn ze echt iedere calorie waard!

Ingrediënten
(± 10 broodjes)

»
300 g magere kwark (ik gebruikte 200 g magere kwark naturel en 100 g vanille Skyr)
» 30 g whey eiwit poeder vanille
» 150 g tarwebloem
» 50 g amandelmeel
» 2 tl bakpoeder
» 2 eiwitten en 1 eigeel
» 120-150 g mix van noten, rozijnen en/of cranberry’s*

* Ik gebruikte:
» 50 g studentenhaver
» 20 g walnoten
» 20 g amandelen
» 30 g cranberry’s

Zo maak je het

» Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de kwark, eiwitpoeder, tarwebloem, amandelmeel en bakpoeder goed met elkaar. Splits de eieren en voeg 1 eigeel toe.

» Klop 2 eiwitten stijf met een handmixer en roer de opgeklopte eiwitten door het deeg. Voeg de noten en rozijnen en/of cranberry’s toe en roer goed door het deeg.

» Verdeel het deeg in 10 bolletjes over een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de broodjes voor 20 minuten in de oven. Mocht de bovenkant niet echt bruin worden, draai de broodjes dan even om.

Misschien vind je dit ook leuk

Healthy pumpkinbread
28 september 2019
Peanut butter banana bites
4 september 2019
Cranberry pistachio bananabread
12 juli 2019

Leave a Reply