Healthy cinnamon rolls

OntbijtTussendoortje
1 december 2018 / By / Post a Comment

Er gaat niets boven wakker worden op een luie zondagmorgen met de geur van verse cinnamon rolls. Cinnamon rolls horen zeker niet in een gezond plaatje thuis (meer suiker dan wat anders), maar dat betekend niet dat je ze om deze reden nooit meer kan eten. Natuurlijk smaakt, zo nu en dan, een lekkere cinnamon roll boordevol suiker ook best goed. Maar wat nou als je mega lekkere en gezonde cinnamon rolls kan maken…

Deze cinnamon rolls zijn suikervrij en zelfs vegan als je geen whey eiwitpoeder gebruikt. Ik was zo benieuwd hoe dit recept zou gaan uitpakken omdat het toch altijd spannend is om van één van je favoriete treats een gezonde variant te maken. En om eerlijk te zijn wil ik nooit meer wat anders! Omdat deze cinnamon rolls niet zo ongelofelijk zoet en vet zijn, proef je alle smaken veel beter en geniet ik er op deze manier meer van.

Misschien word je nu wel iedere zondagochtend wakker met de geur van verse cinnamon rolls, met dit gezonde cinnamon rolls recept.

Ingrediënten
(± 12 stuks)

Deeg
» 100 ml halfvolle lauwwarme melk
» 50 ml lauwwarm water
» 7 g gist
» 450 g tarwebloem
» 50 g whey eiwitpoeder vanille*
» Snufje zout
» 2 gepureerde (over)rijpe bananen
» Extra bloem (minimaal 50 g) bij plakkerig deeg

Vulling
» 200 g dadels geweekt voor minimaal 3 uur in kokendheet water
» 1 el kaneel
» 1 tl koek- en speculaaskruiden
» 100 g gemalen amandelen
» 50 g gesmolten kokosolie
» 25 g grove amandel stukjes

* Ik heb eiwitpoeder toegevoegd voor extra eiwitten en smaak. Mocht je dit niet in huis hebben of niet willen, vervang het dan voor bloem.

Zo maak je het

Deeg
» Verwarm de melk samen met het water totdat het lauwwarm is. Je kan hiervoor de magnetron gebruiken of een pannetje op het vuur. De melk en het water moeten warm zijn maar niet te heet en zeker niet kokendheet aangezien dit de gist zal doden. Voeg de gist hieraan toe en laat dit mengsel ongeveer 5 minuten staan of totdat het begint te schuimen.

» Doe de bloem, eiwitpoeder, zout en de gepureerde bananen in een grote kom (of in de kom van je keukenmachine, mocht je deze gebruiken). Voeg het gistmengsel toe en kneed totdat er een mooi mengsel ontstaat. Kneed het deeg vervolgens ongeveer 5 minuten. Mocht het deeg heel plakkerig zijn, dan kun je beetje voor beetje extra bloem toevoegen.

» Wanneer er een mooie deegbal ontstaan is laat je het deeg rijzen. Dek de kom af met een theedoek en laat het deeg op een warme plek een uurtje rijzen. Tijdens het rijzen van het deeg kun je de vulling gaan maken.

 

Vulling
» Hak/pureer de dadels, kruiden, gemalen amandelen en gesmolten kokosolie in een keukenmachine (of gebruik hiervoor eventueel een staafmixer). Wanneer er een mooie egale massa is ontstaan, is je vulling klaar. Wanneer het deeg klaar is met rijzen, kun je de cinnamon rolls gaan maken.

Bereiding cinnamon rolls
» Rol het deeg uit tot een rechthoekige lap van ongeveer 1 centimeter dik. Verdeel de vulling gelijkmatig over de lap deeg en strooi de grove amandelstukjes eroverheen. Rol de lap deeg op over de lange zijde. Snij de rol deeg in ± 12 gelijke stukken. Zonder de uiteindes zul je ongeveer 10 mooie cinnamon rolls hebben.

» Vet een grote ovenschaal in met wat kokosolie. Verdeel de cinnamon rolls over de ovenschaal en zorg ervoor dat je een beetje ruimte tussen de cinnamon rolls laat. Ze zullen namelijk nog een beetje groter worden. Dek de ovenschaal af met een theedoek en laat nogmaals rijzen voor 30 minuten.

       

» Verwarm de oven voor op 180 graden. Bak de cinnamon rolls in 25-30 minuten goudbruin en gaar.

Tips
1. Serveer de cinnamon rolls terwijl ze nog warm zijn, dan zijn ze namelijk het lekkerst.
2. Als je de cinnamon rolls bewaard, dek ze dan af met folie en warm ze later weer op in de oven of eventueel magnetron.
3. Eet de warme cinnamon rolls met een gezonde of minder gezonde topping.

Gezonde toppings
1. Sour crème met eiwitpoeder
2. Sour crème met agave siroop of honing
3. Yoghurt/kwark/skyr naturel met eiwitpoeder
4. Yoghurt/kwark/skyr naturel met agave siroop of honing

Wanneer je de topping met eiwitpoeder maakt, los dan eerst een beetje eiwitpoeder op in water en vervolgens roer je dit door de sour crème of yoghurt. Voeg naar smaak de hoeveelheid eiwitpoeder of agave siroop/honing toe. Kies voor volle yoghurt of kwark als je voor een romigere smaak wil gaan in plaats van halfvolle – of magere yoghurt/kwark.
Ik heb de bovenstaande toppings allemaal geprobeerd maar ook slagroom of mascarpone toen ik voor een minder gezonde topping ging.

Misschien vind je dit ook leuk

Cranberry pistachio bananabread
12 juli 2019
Amazing pistachio brownies
16 juni 2019
Zelfgemaakte supergezonde granola
13 april 2019

Leave a Reply

Dit ben ik

Diëtist 🍏🍫🍔| Basketbalster ⛹🏼‍♀️Nationaal Team 🇳🇱🏀| Fitness🏋🏼‍♀️| Koken & Bakken🍝🍰| Piano spelen 🎹| Droomt van een eigen (kook)boek 📖😳🙈|Chjillmood 🍀|

Recept van de maand
Volg mij