Gezonder amandelspijs

Bakrecepten / Tussendoortjes
13 december 2017 / By / Post a Comment

Amandelspijs in een gevuld brood, (kerst)stol of in gevulde speculaas, ik vind het echt super lekker!
In amandelspijs gaat normaal gesproken een berg suiker maar is dat nou wel echt nodig? In dit recept van amandelspijs zit nog geen suikerkorrel en hij smaakt net zo lekker!
Dit recept is een groot portie amandelspijs dus wanneer je minder nodig hebt zou je natuurlijk het recept gewoon kunnen halveren. Met dit amandelspijs recept maakte ik deze gevulde speculaas bananenbrood.

Ingrediënten
( ± 400 g amandelspijs )

» 200 g dadels
» 200 g amandelen
» 1 tl citroenrasp

Zo maak je het

» Week de dadels* ± 30 minuten in heet water. Giet het water daarna af.

» Doe de dadels samen met de amandelen en de citroenrasp in een keukenmachine of hakmolen. Pureer ze samen tot een egale massa. Voeg eventueel wat water toe als het te droog is.

» Kneed de amandelspijs tot een grote rol. Rol de amandelspijs in vershoudfolie en leg in de koelkast. Je kan de amandelspijs meerdere dagen in de koelkast laten liggen, hier wordt hij alleen maar lekkerder op.

* Wanneer je verse medjooldadels gebruikt, hoef je deze maar 5 minuten te weken aangezien deze een stuk zachter zijn. Als je dadels harder zijn moet je ze wat langer in warm water weken tot je ze mooi fijn kunt pureren.

Misschien vind je dit ook leuk

Gezonde appelcake
8 april 2020
Paasstol
29 maart 2020
Vegan banana ganache cake
9 maart 2020

Leave a Reply